От стадиона до агротехнологиите: Как Хота Пелетейро замени футбола с иновативното земеделие.

„Култивиране на устойчиво бъдеще за един по-добър свят“ е основната цел на groinn.com – бързо разразстващата се испанска компания, която цели да промени изцяло света на селското и горското стопанство. Създадена през 2022 г., Groinn разполага с опитен екип в областта на ИТ и иновациите, който разработва технологични устройства, чиято задача е да подобрят ефективността в тези сектори. Зад динамичното ѝ развитие стои 33-годишният бивш професионален футболист от Испания – Хосе Игнасио Пелетейро, познат в родината си като Хота.

Преди да направи първите си стъпки в земеделския бизнес, Хота има завидна десетгодишна футболна кариера, в която достига до най-високите нива на английския и испанския мъжки футбол. Между 2019 и 2020 г. той играе за Астън Вила във Висшата лига на Англия, а през 2021 г. завършва своята кариера в родината си като играч на елитния Депортиво Алавес. Макар и да твърди, че футболът му е донесъл прекрасни емоции и спомени, Пелетейро все пак не съжалява за решението си да смени професиите. „Стойността на компанията сега е десет пъти по-голяма от инвестицията ми. Вече получавам и оферти, но знам, че те няма да са дори един процент от стойността ѝ след три години“, заяви той наскоро пред биртанските медии.

Увереността му не е безпочвена. Groinn, разбира се, съвсем не е първата компания в сферата на дигиталното земеделие, която предлага умни устройства, които събират данни за състоянието на почвите, атмосферните условия, културите и позволяват на фермерите да използват оптимално ресурсите си – поливане, торене, растителна защита и т.н. Голямото предимство на компанията на Хота обаче е цената – устройства й са достъпни и общо взето всяко стопанство може да си ги позволи. Това позволява на компанията бързо да се развива и да нализа на нови и нови пазари. Включително вече и на българския, като компанията отскоро вече има партньор в страната.

Как стартира Groinn?

Една от причините Хота да спре да се състезава професионално като футболист е огромната му амбиция да предизвика себе си и да осъществи положителна промяна в агрокултурата – сектор, смятан от испанеца за ключов стълб в световната икономика. „В онзи момент почувствах по-голяма мотивация да развия бизнес проект с висок потенциал, отколкото да продължа да играя футбол“, казва той пред „Капитал“. Веднага след като напуска спорта, Хота инвестира няколко милиона в наблюдавания от него през последните години стартъп Ramalloc Innovation (по-късно станал част от Groinn).

Сега, близо две години и половина по-късно, създадената през 2023 г Groinn си партнира с десетки организации по света, като наскоро започна партньорство и с испанското правителство, което ще помогне на компанията да разшири значително дейността си. Нещо повече, той има очаквания  компанията да достигне оценка от стотици милиони евро още през 2025 г, а в следващите три години – дори милиарди, пише The Athletic, спортният сайт на New York Times. Дали това ще се случи ще покаже времето, но със сигурност тя има голям потенциал.

Как работи софтуерът на Groinn?

Основното сензорно устройство на Groinn има за цел да оптимизира селскостопанските практики чрез използването на изкуствен интелект (ИИ). To интегрира прецизни сензори, които следят в реално време състоянието на почвата и климатичните условия, позволявайки на фермерите да вземат информирани решения. Цената на едно устройство е от порядъка на 250 евро, като то е достатъчно да следи ефективно условията в 10 декара равна земя според техническите характеристики. Това го прави достъпно дори и за по-малки земеделски бизнеси, като за сравнение сензорните устройства в многообещаващата, но все още много нова и неразработена ниша на дигиталното AI земеделие, могат да достигнат хиляди и дори десетки хиляди евро.

Апаратът се захранва от соларна система с издръжлива батерия, което гарантира надеждна работа дори при сурови климатични условия. От друга страна устойчивата му конструкция го прави подходящo за различни региони, като същевременно цели да минимизира разхода на вода и други ресурси, осигурявайки по-висока продуктивност. Част от ключовите показатели, измервани от Groinn сензорите включват качеството на почвата (степен на влажност, pH и съдържание на хранителни вещества), климатични условия (температура и осветеност), ефективност на използване на ресурси като вода и торове, както и зрелостта на реколтата. Самите сензори са от различни видове метал и се забиват в почвата. През тях протича много лек ток и кара отделните вещества, да реагират, а измерването на отделните показатели зависи от това колко силна или слаба е реакцията.

Продуктите на Groinn работят с приложение – на английски език, но при голям брой закупени апарати от дадена държава може да бъде и преведено. Всеки потребител може да създаде индивидуален акаунт за управление и контрол на свързаните устройства. Данните от устройството се подават чрез IoT технология към телефон, таблет, лаптоп и др., на които е поставено приложението, което позволява наблюдение, анализиране на данните в реално време, както и тяхното архивиране. „По отношение на технологията няма конкурентни устройства, които да се доближават до нашето, тъй като Groinn предоставя на потребителите най-обширния набор от данни на възможно най-достъпната цена“, заяви Пелетейро пред „Капитал“.

Интензивният растеж на Groinn не остава незабелязан. През 2024 година испанската компания бе отличена като един от петте най-обещаващи проекта в сферата на агротехнологиите на Световния икономически форум в Катар. На конференцията Хота дори взе участие като основен говорител и заедно с водещите обсъдиха нуждата от правилно интегриране на технологии с цел опазване на околната среда. Той поясни, че е ключово за компанията да участва в подобни събития, тъй като това дава възможност за получаване на нужната обратна връзка от други успешни предприемачи. Той също подчерта и значимостта в такива случаи на т.нар. маркетинг от уста на уста, позволяващ на все повече хора да се запознаят с мисията на Groinn.

Бързо разпространение

„Опитваме се да разширим дейността си в страни, където селското стопанство е добре развито, тъй като Groinn иска да бъде ключова част от подобряването на аграрното производство,“ каза Хота, показвайки, че неговата компания постоянно работи върху разрастването си. В момента компанията разполага с офиси в държави като Испания, Нидерландия, Саудитска Арабия, Конго и Панама, като е на път да предлага услугите си и в България.

Компанията наскоро започна партньорство и с испанското правителство и се очаква това значително да повиши оценката й, смята The Athletic. Испанското правителство има за цел да инвестира в технологията и да я предостави на фермерите в страната, като целта е всеки земеделец да има софтуера до 2030 г. И това според Хота е само началото на финализирането на подобни сделки с други региони. Стратегията му цели да достави софтуера на Groinn във всяка европейска страна до края на 2026 г. Той вижда и огромен потенциал в държавите от Близкия Изток – регион, който „бавно се превръща в глобален икономически център“. За момента обаче испанецът остава доволен от работата си с клиенти от частния европейски сектор, тъй като екипите разполагат с изобилие от специалисти с „отлично“ разбиране на управлението на почвата.

Groinn на българския пазар

Пътят на Groinn минава и през България. Наскоро Хота и екипа му започнаха сътрудничество със „СМАРТ ТИЕРА“ ЕООД- фирма, регистрирана на местния пазар, за да може да притежава правата да разпространява продукта в България. Зад нея стои екипа на Борислав Витанов, който освен фен на футбола е и юрист с успешен адвокатски бизнес от дълги години.

Проектът по навлизането на Groinn в България е ръководен от Владислав Петков – част от екипа на “СМАРТ ТИЕРА“ ЕООД. През януари 2024 г. той забелязва потенциала на Groinn и първи осъществява връзката с представителите на Хота. Поддържайки контакт с голям брой местни земеделски производители, Петков смята, че технологията на Groinn би била изключително полезна за тях и особено в сфери като лозарството и производството на плодове и зеленчуци. По тази причина той и неговите съдружници работят заедно с Български фермерски съюз, за да може продукта да придобие по-голяма популярност на родния пазар.

Тестовите устройства са пристигнали в България през септември и вече са раздадени на фермери за изпробване, което позволява на производителите да се убедят в ефективността им. „Българските земеделци са една идея по-консервативни към новите технологии, но доста от клиентите ни в сектора са склонни да залагат на иновативни решения за подобрение на производството“, твърдят от екипа на“СМАРТ ТИЕРА“ ЕООД.

Петков предвижда, че с началото на активния сезон през пролетта интересът към продукта ще нарасне значително. От испанския стартъп пък се надяват в бъдеще да отворят и офиси в България, за да могат по-добре да отговорят на нуждите и изискванията на местните клиенти. И двете страни в партньорството споделиха пред „Капитал“, че Groinn стартира на местния пазар с амбицията за дългосрочно партньорство и утвърждаване на иновативните устройства сред българските земеделци.

Източник: Капитал

Свържи се сега

bg_BGBulgarian